mandag 30. januar 2012

Hønsehauk,musvåk og fjellvåk.

Ble noen fantastiske dager i Stavanger,nærmere bestemt på Jæren.  Dro i lag med Robin Jenssen og Steinar Jansen fra Narvik.
Fikk lånt skjul av Arnt Ove J og Stavanger Foto.  Var egentlig mer en heldig da de ikke leier/låner ut skjul.
Lever lenge på opplevelsene fra denne turen. Hadde et håp om å få se og kanskje avbilde fjellvåken. Det skulle vise seg å gå i oppfyllelse til gangs.
(Fjellvåk like før landing)

(Hønsehauk)
I tillegg til fjellvåken ble det også møte med både hønsehauk og musvåk.

(Fjellvåk/Musvåk)
Fikk på turen opplevd alt fra storm til blikkstille. Masse variert og forskjellig lys. Så kan absolutt ikke klage,

(Fjellvåk)
Fikk tatt en god del varierte bilder av alle tre artene. Alt fra nærbilder,flukt,action og miljøbilder m.m.

Fjellvåk under innflyving.

Hønsehauk.

Musvåk.

Slosskamp i luftrommomet over Orrevannet.

Fjellvåk som flyr forbi.

Fjellvåk like før landing.

(Hønsehauk)
Er bare å takke Arnt O og turkompisene for en fantastisk tur med ditto opplevelser.
Selvsagt var det en nedtur på turen. Min romkompis sliter med et alvorlig snorkeproblem,så søvn ble en mangelvare på turen. Men hva gjør vel det....
Robin,en snorkeoperasjon anbefales på det varmeste:)

32 kommentarer:

  1. Snorking er ikke noe problem for min del men å dele rom med Nord Europas største snorker var rett og slett en marerittopplevelse. Flotte bilder du viser her men håper du har gjemt de beste til 15.februar:)

    SvarSlett
  2. kanonbra bilder.
    morten
    http://kjernebitern.blogspot.com/

    SvarSlett
  3. Hei Ketil!

    Gratulerer med det som må ha vært en helt vill opplevelse, og fantastiske bilder. Som du sier, dette lever du nok lenge på! Vanskelig å velge ut noen favoritt her, da samtlige holder et veldig høyt nivå.

    Kjenner godt til dette skjulet. Gikk meg faktisk rett på det en dag jeg skulle fotografere svarthalespove. Er vel en god gjeng som driver dette ilag, og jeg våget meg å spørre om å få komme en tur for en stund siden. Dog uten hell.. Så du har vært heldig ja :)

    Ha en flott uke.
    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  4. Ikke dårlig dette Ketil. Jeg har også ett snorkeproblem når jeg drikker alkohol. Jeg har vært x antall turer med Vegard Lødøen og når vi skulle dele lugar på m/S Stockholm mente han at jeg trengte snorkesparay. Jeg har heller ikke noe problem med at jeg snorker men Vegard hadde. Derfor sponset han snorkesparay på meg . Enda han gikk før meg til sengs mange ganger, våknet han og minte meg på snorkesprayen :)

    SvarSlett
  5. Fy.... så knall tøffe motiver du festet på brikka di fra denne turen Ketil. Misunner deg :) Ja kan si en uforglemmelig tur.

    :) duy

    SvarSlett
  6. Nydelig mykt vinterlys og fin fargepalett, men snorkere får nok pes av kjerringa om ikke (antatt) gode fotokompiser skal klage i tillegg. Skjerpings!

    SvarSlett
  7. Snorkespray hadde nok ikke hjulpet i dette tilfelle. Narkose muligens!!!

    SvarSlett
  8. Wow, vilka bilder du fick med dig !! Gratulerar !!

    SvarSlett
  9. Dokker har vært utrulig heldig med oppholdet!
    Likte spesielt godt fluktbildan, og regne med du har
    bedre bilder på lur. Fjellvåk og Musvåk i slostkamp i
    luften er et drømmemotiv.
    Jeg må også si meg en meg Robin , trur ikke snorkespray hadde
    fungert på Ketil :)

    Ruben

    SvarSlett
  10. Hei Ketil!

    Knallserie hvor alle bildene holder høy kvalitet. Fluktbildene av fjellvåken, samt bilde 8 (luftkampen) blir høydarne for min del.

    SvarSlett
  11. Super serie hvor slossbildene er vinnere for meg:-)
    Rune

    SvarSlett
  12. Fjellvåken og musevåken i lufta er HÅRREISENDE bra !!!

    SvarSlett
  13. Bilder av høy klasse dette Ketil. Kampbildene var knallfine, må ha vert en herlig opplevelse :-)

    SvarSlett
  14. Kanon flotte bilder!
    Moro når mann får så mye utbytte av en tur!, da er det verdt litt lite søvn pga snorking!

    Ha en fin uke!

    Mvh
    Leiv Arne Åkset

    SvarSlett
  15. Hei Ketil

    Dette var vanvittig bra!!!

    Du har hatt maks uttelling med turen og til og med vinden mener jeg var meget gunstig for den camoflasjen den helga.
    Selv om det meste klaffer så skal jo bildene tas og du har virkelig vært på hugget og fanget øyeblikkene mesterlig!!!
    Har fortsatt tilgode å se en slik luftkamp ennå til at jeg er mye på jæren i camoflasje eller for å se på fugl.
    De to siste sesongene har forøvrig vært bra på musvåk,fjellvåk uteble i fjor i år er det 2 i område samt et knippe hønsehauk.

    Mvh Rune

    SvarSlett
  16. Kunne blitt fine musvåk bilder mot blå himmel, synd med fjellvåken som kom i veien :-)

    Arnt Ove

    SvarSlett
  17. Flotte bilder!
    Flukt bildene var veldig bra.
    For en opplevelse å få fotografere både hauk og våk!

    Hilsen
    Magnus

    SvarSlett
  18. Dette var bilder av høy kvalitet og er noe av det beste jeg har sett fra denne plassen.
    Bilde av Fjellvåken rett i mot i landskap var et av det beste i mine øyne.
    Helsing Rolf Selvik

    SvarSlett
  19. Fantastisk flott serie og i tillegg sitter det tekniske som det skal. Her har du hatt en flott opplevelse.
    Takk for titten!

    Ottar

    SvarSlett
  20. Hallo, og gratulerer med fantastisk flotte bilder. Slike dager er det ikke så mange av. Moro når det klaffer. Du har kanskje flere blinkskudd på lur som dukker opp etterhvert? Willy

    SvarSlett
  21. Takker så mye for god respons på innlegget fra Jæren turen.
    Ble en uforglemmelig tur,med mye fugl.
    Robin og andre,har nok gjemt noen av de best bildene til en evt senere anledning,vær sikker:)

    ketil

    SvarSlett
  22. Må bare kaste meg på gjengen av gratulasjoner over gode bilder!
    Når det gjelder snorking så er det vel bare kompressor som hjelper, men da må en ha strøm.

    Kåre

    SvarSlett
  23. Hei!

    Konge bilder.
    Flykt bildene var kanonflotte!

    Ha en flott helg!

    mvh
    Knut Egil

    SvarSlett
  24. Her var det høy klasse over hele fjøla. Fjellvåken under innflyvning var snadder.

    SvarSlett
  25. Utrolig flotte bilder! Imponert over alt fra situasjoner og lys og skarphet! Dette er perler!

    SvarSlett
  26. Helt fantastiske bilder Ketil :) Lurer på om jeg får vert med på noe slikt en gang, hadde vært veldig spennende, men ville nok ikke blitt fornøyd med bildene når jeg har slike super proffe venner, men for opplevelsens skyld kanskje :) Og nikon 70-200 er vel kanskje ikke bra nok heller? Får glede meg over dine bilder og konsentrere meg om det jeg kan, så får vi se om det blir en gang :)

    SvarSlett
  27. Fjellvåken var så fin. Nydelige lyse fjær. Flotte bilder som holder til i den øverste klasse.

    SvarSlett
  28. Flotte bilder du fikk tatt, selv om du ble plaget med snorking ;) Sikkert en utrolig opplevelse å få ligge sånn i skjul og titte på sånne vakre fugler!

    SvarSlett
  29. Flott serie med rovfugl. Likte best kamp bildene de er knallbra.

    SvarSlett