mandag 23. mai 2011

1400 kilometer

Kjørte t/retur Hammerfest-Tromsø via Finland på lørdag/søndag for å hente eldstedattera. En passe lang biltur. Hadde selvsagt fotoutstyr i bilen,kunne jo være heldig å komme over noe spesielt.
Desverre var det et utrivelig vær på natta,med overskyet vær,mye regn.
Traff på en haukugle som satt på en ledning rett over veien,fikk tatt noen dokumentasjonsbilder av den i elendig lys. Nok om den.
Så forøvrig 4 haukugler til på turen og en større ugle som jeg er usikker på arten. Mye harer og ryper,noen rever,tusenvis av lemen,forskjellige andre rovfugler osv.

Inne i de Finske skogene foreviget jeg et bilde av min favoritt fugl. Så også noen røyer på turen,samt en enorm tiur,vel mulig jeg opplevde den ekstra stor siden det nesten var mørkt.

Et bilde av en rev med 3.mus i kjeften ble det også,kan vel si at kveldsmaten er berget.
En gang på turen fikk jeg et aldri så lite adrenalin kick. Var ganske nøyaktig 03 på natta,noen mil før grenseovergangen mot Norge (kautokeino). En ulv krysser veien ca 100 meter foran meg. Famler vilt etter kameraet. Tenkte ennå at dette er for godt til å være sant.....
Selvsagt var det også det,ble nesten slukøret når det viste seg å være en schæferhund. Ikke minst siden det var flere mil til nærmeste bebyggelse.
Om det ikke ble de helt store uttellingene fotomessig,ble det i alle fall en fin biltur. Kjekt å kjøre om natta når en ser så mye forskjellig fugle/dyreliv.

5 kommentarer:

  1. Godt utbytte på en kjøretur dette! 5 haukugler på en kjøretur må sies å være godt over snittet :-) Haukugler, slagugler og lappugler er fantastiske fugler som ser ut til å ha svært gode kår om dagen (les de siste åra)!
    Revebildet likte jeg svært godt. Ryper er jo alltid en fornøyelse å se på :-)

    Mvh Rune Olsen

    SvarSlett
  2. Verkar som du haft ett bra utbyte av den lååånga bilfärden. Fina bilder du fått med dig! Synd att det inte var en varg - då hade det varit full pott!

    SvarSlett
  3. Noen ganger kan det være greit med en biltur. Det ble jo et bra utbytte dette.

    SvarSlett
  4. Ikke værst på en slik biltur :)
    Likevel ble det gode bilder ;)
    mvh
    Håvard

    SvarSlett
  5. Litt av en biltur. Synes du har fått flotte naturopplevelser, og bildene viser det. Haukugla er en flott fugl synes jeg. Ha en god uke til deg.

    SvarSlett